Bezettingsgraad

Met een bezettingsgraadonderzoek verkrijgt u inzicht in wat nu de werkelijke behoefte is aan werkplekken en welke kansen er zijn om rendementsverbetering van uw huisvesting te creëren. Onze adviseurs beschikken over een ruime ervaring met het uitvoeren van bezettingsgraadmetingen in diverse branches en we kunnen uw organisatie benchmarken met vergelijkbare organisaties. Voor elk organisatie is het zinvol dit inzicht op te doen, nu steeds meer organisaties hybride willen werken is dit steeds meer aan de orde.

Hybride vormen en bezettingsgraad

Veelal vormt de aanleiding voor een bezettingsgraadonderzoek, naast het vermoeden dat het gemiddeld gebruik laag is, de ambitie om hybride werken of Het Nieuwe Werken in te voeren (en het daaraan gerelateerde slimmere gebruik van de beschikbare vierkante meters) aanleiding voor een bezettingsgraadonderzoek.

‘Het Nieuwe (hybride) Werken’ brengt grote voordelen met zich mee, maar vraagt ook om een goede meting van de bezettingsgraad van het kantoor. Zo’n onderzoek geeft informatie over hoe een kantoor wordt gebruikt. Deze gegevens laten zien hoe de effectiviteit verder kan worden vergroot. Gemiddeld zijn werkplekken in kantoren meer dan de helft van de tijd niet in gebruik. Dat is niet duurzaam en brengt bovendien onnodige kosten met zich mee. Zeker als je bedenkt dat de gemiddelde werkplek­kosten op jaarbasis minstens zo’n € 10.000,- bedragen.
Ook binnen onderwijs zijn hybride leervormen ingevoerd en worden leslokalen voor gedeeld gebruik ingezet,  deze huidige ontwikkelingen hebben zijn weerslag op bezettingsgraden en een beleid te bepalen hoe om te gaan met de inzet van je vastgoed.

Bekijk projecten

Gemeente Venlo

We zijn bezig op interimbasis als Projectleider / Beleidsadviseur met een zeer interessante opgave van de verduurzaming van het Maatschappelijk Vastgoed voor de Gemeente Venlo.

Waterschap Scheldestromen

Nieuw werkconcept ‘het nieuwe werken’ uitgewerkt en geïmplementeerd voor het duurzame hoofdkantoor voor Waterschap Scheldestromen te Middelburg.

Onderwijsstichting Voortgezet Onderwijs

In opdracht van een grote Voortgezet Onderwijsstichting hebben we binnen het bestuursbureau op interimbasis voor de afdeling Vastgoed gedurende anderhalf jaar projectleiding en projectmanagement uitgevoerd.
Het bestuursbureau ondersteunt de scholen door hen de secundaire processen (P&O, financiën, vastgoed, facilitair, inkoop, ict, communicatie) uit handen te nemen, zodat de scholen zich kunnen focussen op het primaire proces: het onderwijs.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.